Retur

Generellt
Noen av produsentene ønsker å håndtere support, retur og garanti direkte siden de har et eget servicesystem. Du finner en oversikt over hvilke produsenter det gjelder her
Velg produsenten av ditt produkt i listen og du vil få informasjon om hvilke rutiner som gjelder.

Regler for retur av defekt vare/vare med mangler
Defekt vare må returneres snarest etter mottak, senest innen 1 måned. Siste frist for reklamasjon er 2 år etter mottak av varen (5 år dersom produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år)
Legg ved informasjon om årsak til retur, kundenummer og/eller fakturanummer
Yaha AS behandler normalt returforespørselen innen 2 virkedager.


Mangler eller feil ved produktet.
Oppdages det eventuelle feil eller mangler ved et produkt som ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden velge å få rettet manglene, kreve prisavslag eller vederlagsfritt returnere varen til Yaha AS. Vi ser helst at eventuelle mangler rapporteres så fort de oppdages, maksimalt innen 1 måned etter kunden oppdaget mangelen. Siste frist for reklamasjon er 2 år etter mottak av varen (5 år dersom produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år).

Der Yaha AS gir spesielle instruksjoner på hvordan mangelen/reklamasjonen skal behandles for å finne løsning på problemet, må disse instruksjonene følges.

Retur for privatpersoner:
Yaha AS følger angrefristloven for returer med rett til pengene tilbake. Varen må returneres til Yaha AS innen 14 dager fra mottak. For returer hvor varen ikke er i vesentlig samme stand som ved mottak, gis det ingen returrett med mindre dette er uttrykkelig avtalt skriftlig med Yaha AS på forhånd. I slike tilfeller kan man ikke regne med å få tilbakebetalt hele beløpet, men fratrukket et beløp som tilsvarer verdiforringelsen av varen.

Kan kjøper ikke levere tingen tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han mottok den, kan han bare fragå avtalen dersom det ikke skyldes mangel på tilbørlig omsorg fra hans side at tingen er gått til grunne eller er forringet.

Det er ingen returrett på programvare hvor forsegling er brutt. Ved korrekt gjennomført retur (iht. angrefrist) tilbakebetales varens fulle pris og utlagte fraktkostnader til kjøper.

Sendinger til Yaha AS må ikke sendes som postoppkrav. Slike sendinger vil ikke bli hentet.

Retur for firmaer, offentlig institusjoner og næringsdrivende:
Ingen returer godtas uten at dette er avtalt skriftlig på forhånd. Vi forsøker likevel å være fleksible med å ta varer i retur og ordne en løsning som er akseptabel for begge parter.

Varer uten feil
Når varer returneres oss, men alikavel viser seg å virke slik de skal, vil der tilkomme et testgebyr på NOK 300 eks mva. Det er derfor viktig å ha en så godt som mulig feilbeskrivelse når varer sendes inn til oss, da vi kun tester mot den feilbeskrivelsen kunden oppgir.
Copyright 2007 - Yaha AS - All rights reserved